Wat iedere marketeer kan leren van Netflix’ Chef’s Table

De Netflix serie Chef’s Table is een genot om naar te kijken. Voor wie er doorheen kan prikken en goed luistert valt er veel meer te halen dan wat kijkplezier. De levenslessen zijn een groot goed.

Net als ieder ander mag ik graag een lekker bordje eten voor mijn neus zien en kijk ik ook zeker weleens naar 24 kitchen om wat inspiratie op te doen voor mijn Sunday Roasts die vervolgens trots op Facebook verschijnen. De enige ben ik zeker niet. Dagelijks plaatsen duizenden foodies hun gerechten op Instagram of Facebook. Food is on like Donkey Kong!

De serie Chef’s Table van Netflix gaat echter een flinke stap verder. Een aantal weken geleden ontdekte ik de serie. Inmiddels is seizoen vier ook toegevoegd dat ik niet meer stop kon zetten. Niet alleen inspireerde de serie mij enorm, maar zag ik ook een directe relatie tot mijn werk als marketeer. Ik zal uitleggen waarom.

1.            De muzikale omlijsting zet de toon

Zodra je de serie aanzet merk je dat producers, editors en directors een stevig concept hebben neergezet. Iedere serie start met Vivaldi’s Winter (Max Richter), ondersteund door sfeerbeelden van de meest spannende gerechten en daarmee wordt direct de toon gezet voor de hele serie. Gerechten uit klassieke keukens krijgen namelijk een eigentijdse twist. De regisseur heeft een duidelijke visie voor de serie en dat is meteen zichtbaar.

Dus maak een strijdplan. Stel jouw organisatie zou morgen omvallen, hoe moet het bedrijf dan worden herinnert? Is dat om zijn krachtige verhalen, prachtige foto’s of misschien wel de enorme berg aan kennis? Hoe ga je jouw publiek verwennen met content? Mijn advies: houd een stevige brainstorm, post-it sessie en maak een plan. Dat hoeft zeker geen boekwerk te zijn, maar wel een houvast.

2.            Ieder bedrijf heeft een verhaal

Zelf heb ik een fascinatie voor verhalen, klein en groot. Mijn kast staat vol met prentenboeken en als ik tv kijk dan heb ik meestal een documentaire opstaan. Zo kwam ook Chef’s Table op mijn netvlies. Iedere chefkok en restaurant heeft een verhaal. Een verhaal van zwoegen, falen, innoveren, de top bereiken, Michelin sterren kwijtraken of juist behouden.

Zo heeft ook ieder bedrijf een verhaal. Je hebt vast weleens gehoord van.. of bent er al met doodgegooid: Simon Sinek’s Golden Circle, een principe dat universeel toepasbaar is voor organisaties van klein tot groot en voor verschillende doeleinden kan worden ingezet, zo ook het verhaal van een merk helder krijgen. Het gaat om het beantwoorden van de vragen: wat doe je, hoe doe je dat en waarom doe je het?

3.            Beeld was nog nooit zo belangrijk

Naast de inspirerende verhalen die in de serie aan bod komen werd ik gepakt door de manier waarop alles in beeld is gebracht, de cinematografie. Perfecte kleurtonen voor de juiste sfeer, een balans tussen rustige en hectische beelden en een krachtige presentatie van gerechten.

Mijn advies aan iedere organisatie: investeer in een kwalitatief hoogwaardige beeldbank. Foto’s zijn nog steeds het beste middel gebruikt op de sociale media en de populariteit blijft maar stijgen, zie ook het succes van Instagram. Kijk maandelijks naar de agenda en nodig een fotograaf uit om beeldverslag te doen van bepaalde events. Gebruik je ze niet voor Facebook dan komen ze vast nog eens van pas als je een e-mailcampagne uitzet of de nieuwe brochure gemaakt wordt.

4.            Laat anderen ook aan het woord

Oké, iedere aflevering draait om de chefkok. Zij hebben de top weten te bereiken door keuzes te maken, keuzes die vaak afweken van het geijkte pad. Toch wisten zij deze top niet te bereiken zonder een goede sous chef, een mentor waar ze de fijne kneepjes van leerden of die 16-jarige jongen die zich het schompus werkt in de afwas. Allen krijgen ze het woord in de serie.

Wat ik daarmee wil zeggen is: zoek het verhaal niet alleen in de geschiedenis van het bedrijf, bij de producten of dienstverlening, maar ook bij de werknemers. De verhalen gaan je verbazen!

5.            Lul niet alleen over het product

Organisaties hebben snel de neiging continu over eigen producten te praten. Sociale media staan er vol mee en ik maak me er ook zeker weleens schuldig aan. In de serie is het eindproduct het prachtige bord eten en toch is het slechts klein onderdeel van iedere aflevering.

Waarom? Het gaat om het proces. Het proces van de chef die met passie, bloed, zweet en nog meer zweet de top heeft bereik, het proces dat zich afspeelt voordat het eten op het bord verschijnt. De zoektocht naar de juiste balans tussen zoet, zout, bitter zuur en umami, de inkoop van streekproducten van de allerhoogste kwaliteit. Dat proces! Vertel over het verhaal achter het product.

Marketeer of niet. Heb je de serie nog nooit gezien? Laat je verrassen door de prachtige beelden, subtiel verweven levenslessen en leer van grootheden als René Redzepi, Massimo Bottura en Alex Atala.


Case: CANNA Van 200 naar 35K fans in 2 jaar tijd
Vaak wordt er wat neerbuigend gedaan over de metric ‘aantal fans’. Toch …
Kijktijd: de branding KPI van de toekomst?
Veel bedrijven houden momenteel de hand op de knip, in afwachting van …
Branding: een bingeworthy merk maken (deel 2)
In deel 1 van dit tweeluik schreven we over het belang van …