Thumbnail: de buffel van de Savanne

Schud jij de ‘Big Five’ zo uit je mouw? Meestal komen we tot de vier groten en vergeten we er eentje. Leeuw, luipaard, neushoorn, olifant en dan wordt het lastig….nijlpaard of de giraffe misschien?Mijn LinkedIn connecties steken veel energie in het schrijven van waardevolle artikelen. Allen vol met tips & adviezen voor de mooiste whiskeyreis in Schotland, de beste tips voor Instagram of het creëren van een killer morgenritueel.  

Ze schrijven de content;

  • Waardevolle content? Check!
    De leeuw; koning van de jungle. Wanneer de content niet goed is, is er geen enkele waarde voor de lezer en zal dit juist averechts werken.
  • Vindbaarheid? Check!
    De neushoorn; ook een echte killer als het erop aankomt. Distributie via de juist kanalen en SEO optimalisatie zijn noodzakelijk om jouw content vindbaar te maken
  • Afbeeldingen? Check!
    Het luipaard, het meest sierlijke dier van de Savanne. Afbeeldingen en videocontent maken jouw blog aantrekkelijk en zorgen voor een welkome balans tussen text en beeld. 
  • Alt-tags? Check!
    De olifant. Hij sloft vaak wat rond en komt als laatste aan bij de plas om te drinken. Vaak worden de Alt-tags als laatste toegevoegd. Dat maakt ze niet minder belangrijk dan de rest. Er wordt namelijk veel op afbeeldingen gezocht in Google. 
  • Thumbnail? Oepsss!
    Het vijfde dier; de buffel! De buffel wordt vaak vergeten als het gaat om de Big Five. Het beest wordt schromelijk onderschat. Door mens en de rest van de Savanne. Wat de meeste mensen niet weten is dat het dier ‘Black Death’ of ‘Widowmaker’ als bijnaam kreeg. 

Een minuutje scrollen in mijn LinkedIn timeline laat mij zien dat zo’n 25% van mijn netwerk geen thumbnail of featered image gebruikt als ze een link willen plaatsen. Zonde! Deze thumbnail biedt juist de kans om het click trough ratio een extra boost te geven en ook via sociale media meer traffic te genereren.

Hetzelfde gebeurt er in de wereld van video. Op Youtube, en in mindere mate, ook op Vimeo wordt veel energie gestoken in het formuleren van een titel, beschrijving en keywords. In een split second wordt namelijk besloten of iemand jouw video wel of niet wil bekijken. 

Wat echter vaak vergeten wordt, je raadt het al; die goede thumbnail. Die thumbnail is van doorslaggevende factor. Uiteraard moet het daaropvolgend beeld in de video ook aansluiten bij de verwachting die je met de thumbnail wekt.

 De checklist: de perfecte thumbnail

  • Gebruik een topfoto. Uit een 4K video kun je makkelijk een still halen die je als thumbnail kunt gebruiken. In feite heb je dan heel veel keus. Zelf kies ik ervoor om de foto tijdens de shoot te maken. Dan laat ik niets aan het toeval over.
  • De juiste afmetingen: match jouw thumbnail met de afmetingen van de gekozen videoresolutie. Denk dus bij full HD aan 1920 x 1080. Ben je niet zeker van de grootte? Zoek dan even in de helpfunctie van het platform dat je gebruikt.
  • Gebruik van tekst of icoontjes in de thumbnail: de achtergrondfoto moet een goede basis zijn. Deze kan nog worden aangevuld met een titel, waar je aan aansluitend font voor kiest. Ook kun je een icoontje gebruiken om bijvoorbeeld duidelijk te maken dat de video onderdeel is van een serie. Het icoontje duidt de serie aan. Zo maak je de thumbnail herkenbaar voor jouw brand audience. Je doet er dan wel verstandig aan de set-up als een template op te slaan voor een volgend moment. Hier zijn dan weer verschillende tools voor die weg in een volgende blog toelichten.

Check hier het account van Sam Kolder (Kold) als voorbeeld:


Case: CANNA Van 200 naar 35K fans in 2 jaar tijd
Vaak wordt er wat neerbuigend gedaan over de metric ‘aantal fans’. Toch …
Kijktijd: de branding KPI van de toekomst?
Veel bedrijven houden momenteel de hand op de knip, in afwachting van …
Branding: een bingeworthy merk maken (deel 2)
In deel 1 van dit tweeluik schreven we over het belang van …