Branding: een bingeworthy merk maken (deel 1)

Waarom zou je een merk bingeworthy willen maken? Die vraag kunnen we vrij makkelijk beantwoorden met een wedervraag; hoeveel blogs heb jij in het afgelopen jaar achter elkaar gelezen? En hoeveel filmpjes heb je achter elkaar gekeken? Precies.

De oorlog om de aandacht van de consument is in volle gang. Kijktijd wordt dan ook een steeds belangrijkere KPI om o.a. engagement te meten. Grote merken (zoals Red Bull) en youtubers lijken aan de winnende hand en snoepen steeds meer kijktijd af van de tv zenders. Zelf kijk ik amper tv meer. Hoe zorg je nou dat jij ook zo’n bingeworty merk ontwikkelt?

Verhalen

We betitelen de kop nu wel ’verhalen’, maar eigenlijk zouden we hier voor ‘stories’ moeten kiezen. Degene die vrij actief zijn op sociale media zullen het belang van deze woordkeuze snappen. Ieder social platform heeft de optie om stories te maken en deze optie wordt steeds meer gebruikt en daardoor belangrijker.

Ieder merk, corporate of personal heeft één of meerdere verhalen. Toch worden ze zelden goed ingezet, omdat er geen gedachtengoed of strategie achter zit. Hoe ga je dit verhaal brengen? Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag; op welke concepten, formats en series zit jouw doelgroep te wachten? Heeft jouw merk deze verhalen? Mooi! Heeft jouw merk deze verhalen niet, dan kun je denken aan het ontwikkelen van branded content, waarbij de kernwaarden van het bedrijf centraal staan, maar je kijkt naar koppelingen met externe verhalen. Bijvoorbeeld in de vorm van een samenwerking met personen of platforms.

Karakters

Hoeveel youtubers zorgen er nou ècht voor waardevolle content? De reden dat kijkers zich abonneren op een Youtube kanaal gaat verder dan die waardevolle content. De kijker voelt zich namelijk verbonden met de persoon die het verhaal brengt. Een goed voorbeeld is het kanaal van Peter McKinnon. Peter is vent met charisma, presentatieskills, hij deelt kennis en stelt zich kwetsbaar op. Dat maakt hem het volgen waard. Inmiddels heeft hij zo’n 5 miljoen volgers op Youtube alleen al.

 Steek je energie in storytelling en zet je daar video voor in? Investeer dan ook in de juiste personen die het verhaal gaan brengen.

In deel 2 gaan we o.a. verder in op kleurgebruik en muziekkeuze. Ook krijg je nog wat extra do’s and don’ts die je zeker op weg moeten helpen met jouw visuele contentstrategie.


Case: CANNA Van 200 naar 35K fans in 2 jaar tijd
Vaak wordt er wat neerbuigend gedaan over de metric ‘aantal fans’. Toch …
Kijktijd: de branding KPI van de toekomst?
Veel bedrijven houden momenteel de hand op de knip, in afwachting van …
Branding: een bingeworthy merk maken (deel 2)
In deel 1 van dit tweeluik schreven we over het belang van …